Huurschade aan je vakantiewoning? Zo krijg je die vergoed!
Als verhuurder doe je je best om altijd een vakantiewoning op te leveren die perfect in orde is. Toch kan het wel eens zijn dat een huurder schade aanbrengt aan je woning. Dit kan kleine schade zijn, zoals een gebroken bord bij het afwassen, maar ook grote schade, mocht een huurder bijvoorbeeld een niet-toegestaan feestje hebben gehouden. Maar hoe krijg je die dan vergoed?
1. Vraag altijd borg
Als je een vakantiewoning verhuurt aan wildvreemden, is het maar normaal om borg te vragen. Maar trek dit ook door naar mensen die je kent. Natuurlijk is het vriendelijk om het neefje van je buurvrouw of die vriendin van de tennis in jouw vakantiewoning te laten logeren. Maar je goede wil kan een zuur randje krijgen als net zij iets breken en je daarna een grote discussie krijgt over wie de schade betaalt.
2. Maak duidelijke contractafspraken
Om dit soort discussies te vermijden, is het een goed idee om je contract zo duidelijk mogelijk te hebben. Duid desnoods aan hoeveel kussens of wijnglazen er in de woning aanwezig zijn en welk bedrag er van de borg wordt afgehouden bij schade. Als je je huurder dit contract vooraf laat ondertekenen, dan weten ze meteen wat er gebeurt als er schade is.
Ook kan het handig zijn om regels in het contract te zetten tegen feestjes of grote groepen. Als iemand een feestje houdt in jouw woning, is de kans groter dat er iets breekt. Ook als je een woning van bijvoorbeeld zes personen verhuurt en er logeren 12 personen, kan dat voor drukte - en schade - zorgen.
Heb je geen idee hoe je een goed contract opstelt? Laat dit dan opstellen door een advocaat met ervaring. Zo ben je zeker dat je contract waterdicht is.
3. Zorg voor bewijs
Als er een geschil komt met je huurder, die bijvoorbeeld uitmondt in een procedure, dan moet je bewijzen dat de schade vooraf nog niet aanwezig was. Dit is niet altijd makkelijk om te bewijzen. Het kan dus handig zijn om vooraf aan de huur een video te nemen van alles of een beschrijvings/ inspectierapport te hebben waarbij je alles afvinkt voor en na elke huurperiode. Dit bewijs is ontzettend belangrijk om tijdens een procedure te winnen. Zorg ervoor dat de huurder je inspectierapport ondertekent; anders is dit niets waard.
Soms gebeurt het dat een huurder nog steeds weigert te betalen - zelfs na een procedure. Vervelend! Daarom is het handig om een vertrouwd incassobureau op speed dial te hebben, mocht het nodig zijn. Een incassobureau inschakelen kan je veel stress ontnemen - zij zorgen ervoor dat je rekening wordt betaald.
Natuurlijk hopen we dat er gewoon niets gebeurt aan jouw vakantiewoning en dat je veel fijne mensen mag ontvangen die jouw plekje met respect behandelen. Maar mocht dit niet zo zijn, is het altijd een aanrader om het telefoonnummer van je advocaat en incassobureau bij de hand te hebben.